فیلتر سپراتور

در انواع کمپرسورهای اویل اینجکت، روغن جهت روانکاری، خنک کاری و تمیزکاری در مجاورت هوای در حال فشرده شدن قرار می گیرد. جداسازی اولیه این روغن از هوای فشرده با عبور جریان از بخشی موسوم به سپراتور صورت می گیرد. در اثر برخورد مخلوط هوا و روغن به رسیور سپراتور بخش قابل توجهی از روغن از هوای فشرده جدا می شود. سپس در اثر عبور هوا از فیلتر سپراتور، بخش عمده ای از ذرات روغن باقی مانده در جریان هوا جدا شده و پس از جمع آوری در مخزن سپراتور به سیستم روغن کاری بازگردانده می شود. مقدار ناچیزی بخار روغن به همراه هوا از کمپرسور خارج می شود که در صورت نیاز می توان با فیلتراسیون میزان آن را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. پایین نگه داشتن دمای کمپرسور، کاهش خوردگی ناشی از رسوب روغن در اجزای کمپرسور و در نهایت کاهش هزینه های کاربری کمپرسور از دیگر تاثیرات این قطعه به شمار می رود.

فیلترهای سپراتور عموما از بدنه فلزی یا پلی استر و لایه های کاغذی مخصوص تشکیل شده اند. در ساخت کاغذهای فیلتر سپراتور از الیاف مصنوعی شیشه مخلوط شده با رزین، موسوم به الیاف میکرو فایبر گلاس استفاده شده است. این الیافت به گونه ای طراحی و ساخته شده است که مولکول های هوا از آن به سادگی عبور کرده ولی از عبور مولکول های روغن ممانعت به عمل می آید. عموما با توجه به اختلاف سطح داخلی و خارجی فیلترها، جهت جریان از قسمت خارجی به قسمت داخلی فیلتر طراحی می شود. مدت زمان کارکرد فیلتر سپراتور به عواملی از جمله قطر رشته های الیاف فیبر، قطر روزنه های کاغذ فیلتر، دبی جریان، کیفیت فیلتر هوا و میزان ذرات معلق موجود در جریان هوا، فشار کاری کمپرسور، دمای جریان عبوری از فیلتر، تمیزی و نوع روغن استفاده شده در کمپرسور و … بستگی دارد لذا زمان تعویض فیلتر برای کمپرسورهای مختلف بر اساس پارامترهای ذکر شده عمدتا بین ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ ساعت تعیین می گردد. از مهم ترین نشانه های عملکرد نامناسب فیلتر سپراتور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- مشاهده روغن در هوای فشرده خروجی از کمپرسور

۲- مشاهده روغن در آب زیر مخزن کمپرسور.

۳- کاهش سطح روغن، افزایش زودهنگام دمای کاری کمپرسور و اعلام خطای دما

عدم توجه به کیفیت فیلتر سپراتور و تعویض به موقع آن ضمن کاهش کیفیت محصول نهایی، باعث رسوب روغن در اجزای کمپرسور و تجهیزات مصرف کننده هوای فشرده و خوردگی و خرابی آنها شده نهایتا منجر به افزایش هزینه های تولید می گردد که در صورت تداوم، رسوب زدایی و پاک سازی مسیر عبور جریان هوای فشرده و اجزاء کمپرسور (از جمله رادیاتور، شیرها، لوله ها و …) دشوار، زمان بر و پر هزینه خواهد بود.

تمام فرایندهای جدا سازی منجر به افت فشار می‌شوند که به معنی افت انرژی در سیستم هوای فشرده است. افت فشار در فیلتر سپراتور نو در کمپرسورهای مختلف متفاوت است لیکن می توان گفت در حدود ۰٫۱ تا ۰٫۲۵ بار می باشد که این میزان با اشباع کاغذ فیلتر از روغن و مسدود شدن روزنه های آن به مرور افزایش می یابد.

بدین ترتیب می توان گفت مهم ترین فیلتر در کمپرسورهای اویل اینجکت اسکرو، فیلتر سپراتور می باشد و استفاده از فیلتر با کیفیت مناسب و تعویض به موقع آن، همواره مورد تاکید است. توصیه می شود زمان کارکرد دستگاه و مدت زمان کارکرد فیلتر سپراتور در برنامه سرویس و نگهداری کمپرسور در نظر گرفته و در دفترچه نگهداری دستگاه ثبت گردد.

 

 

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۱۶۴۳۰۰ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۰۵۶۶۰۲ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۲۰۵۵۰۰ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۰۳۴۳۰۰ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۰۷۷۹۰۱ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۱۶۱۳۸۰۰۷۰۰ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۰۴۳۲۰۰ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۰۵۶۶۲۲ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۱۶۲۶۰۰ اطلس کوپکو

9 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۱۶۲۵۷۲۵۳۰۰ اطلس کوپکو

8 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۱۹۶۳۰۰ اطلس کوپکو

8 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۶۰۷۵۳۰۰ اطلس کوپکو

8 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۱۶۱۳۶۸۸۰۰۰ اطلس کوپکو

فیلتر سپراتور ۱۶۱۳۶۸۸۰۰۰ اطلس کوپکو Atlas Copco 1613688000 Oil Separator قطر خارجی: ۱۷۰ میلی متر حداکثر قطر داخلی: ۱۰۸ میلی متر حداکثر قطر خارجی: ۳۰۰ میلی […]
7 فوریه 2021

فیلتر سپراتور

در انواع کمپرسورهای اویل اینجکت، روغن جهت روانکاری، خنک کاری و تمیزکاری در مجاورت هوای در حال فشرده شدن قرار می گیرد. جداسازی اولیه این روغن […]
7 فوریه 2021

فیلتر سپراتور ۲۹۰۱۱۶۲۶۱۰ اطلس کوپکو